Oedeemfysiotherapie

Oedeem is een abnormale vochtopeenhoping in een deel van het lichaam als gevolg van een verstoord evenwicht in de aan en afvoer van vocht. Dit uit zich in een gevoel van zwaarte, spanning of stuwing van de huid en toename van de omvang van het lichaamsdeel.

Primair lymfoedeem is oedeem veroorzaakt door een aangeboren afwijking van de lymfevaten. Secundair oedeem is oedeem ontstaan na operatie waarbij lymfklieren zijn verwijderd, door bestraling of chemotherapie, als gevolg van trombose, door een ongeval, na operaties of bij een infectie.

Oedeemfysiotherapie is het behandelen van dikke armen en oedeem benen die kunnen ontstaan door een lymfe oedeem. Dit is een ophoping van vocht en eiwitten, veelal direct onder de huid, waardoor lichaamsdelen, kunnen opzwellen. Het is van belang eerst de oorzaak van oedeem op te sporen.

Hoe ziet de oedeem behandeling eruit?

De behandeling bestaat uit een combinatie  van: Manuele lymfdrainage, compressietherapie, lymftaping, oefentherapie, fascie technieken, ademhalingsoefeningen en zelfmanagement.

Wat kunt u zelf doen?
  • Aanmeten goede steunkousen
  • Gebruik maken van een lymf-press
Fascie technieken

De fascia is een bindweefsel dat als een dunmazig web alle structuren van het lichaam omsluit. Je zou het als het grootste orgaan kunnen zien dat we hebben. Al onze spieren, gewrichten, organen, bloedbanen en het zenuwweefsel zijn doorweven en omgeven door fascie. Het verbindt alles aan elkaar en maakt het lichaam tot een samenhangend, functionerend geheel.

Verklevingen van de verschillende fascielagen in het weefsel kunnen veroorzaakt worden door trauma’s, infecties, bestralingen, chemokuren, littekenweefsel en de gevolgen van een aangeboren afwijking. Hierdoor kan er lokaal fibrose (verharding van het bindweefsel) ontstaan, waardoor vocht vastgehouden wordt, de bloedcirculatie en de afvoer van lymfevocht stagneert, de zenuwen druk ervaren en pijnsignalen afgeven. Het aangedane gebied wordt hard, stug en minder flexibel, waardoor bewegingsbeperkingen ontstaan.

Met diepe fascie technieken, ontwikkeld door Dr. Willie Fourie, worden verklevingen in de dieper gelegen fascielagen stevig gemobiliseerd. Het gevolg is een betere doorbloeding, meer afvoer van het lymfevocht, minder pijn door verminderde druk op de zenuwen en een betere bewegingsvrijheid. Indien noodzakelijk kan de behandeling worden afgesloten met een lymfedrainage om het vrijgekomen vocht af te voeren (vooral in een gebied waar bestraling heeft plaatsgevonden en/of lymfeklieren verwijderd zijn).
In andere gevallen sluit ik de behandeling rustig af om de persoon tot rust te brengen na deze intensieve behandeling.
Bij diepliggende littekens kan ook medische tape gebruikt worden om de effecten van de behandeling te optimaliseren.

Lymfe-taping

Sinds kort kan ook door middel van lymfe-taping een verbetering van het oedeem worden bereikt. Ook het gebruik van een Lymf-press, kan de oedeemfysiotherapie ondersteunen. Onze praktijk heeft de mogelijkheid dit apparaat aan u ter beschikking te stellen of u te helpen met de aanvraag hiervan.

Litteken behandeling

Myofasciale (fysio)therapie bij littekenbehandeling is de behandeling van litteken(weefsel) dat is ontstaan als gevolg van medische of cosmetische chirurgie of een trauma.

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met de praktijk of mail naar oedeemfysiotherapie@fysiotherapiekompas.nl. Wilt u de volledige folder oncologie- en oedeemfysiotherapie inzien, klikt u dan hier

Contactgegevens

Jacques Perkstraat 1