Hoe ziet de wereld van Fysiotherapie Kompas eruit?

Het beschrijven hiervan was de opdracht tijdens de teamdag van onze praktijk. Lastig! Hoe omschrijf ik dat nu en hoe kan ik dit op een leuke/ludieke wijze duidelijk maken? Iedereen heeft namelijk dezelfde opdracht gekregen. Misschien is het makkelijker en leuker uit te leggen door Fysiotherapie Kompas te vervangen door Bakkerij Kompas.

Bakkerij Kompas

In dat geval ben ik Bakker Bas en heb ik 9 jaar geleden mijn bakkersdiploma behaald. Na mijn studie ben ik eigenlijk direct bij Bakker Boersma beginnen te werken. Langzamerhand werd het wat drukker in de zaak, vandaar dat ze nog wel een net afgestudeerde bakker erbij konden gebruiken. Destijds bestond de zaak uit een wat ‘oudere’ klassieke bakker en 3 wat jongere bakkers, welke inmiddels ook wel wisten hoe het deeg te kneden. Toen nog een relatief kleine zaak waar wij eigenlijk alleen nog maar brood verkochten. Wel verschillende soorten maar het bleef wat beperkt met witbrood, bruinbrood, volkoren en in het weekend eens wat extra’s.

Veranderingen in bakkersland

Ook toen werd al duidelijk dat er wat stond te veranderen in bakkersland. Zo waren er meer en meer bakkers, welke zich in winkelcentra gingen vestigen. Daarnaast bleken er bakkerijen te zijn waar men bijvoorbeeld gebakjes, hartige snacks en chocola verkochten. Met de tijd zijn wij dit ook steeds meer gaan doen. Uiteraard zijn er toen ook steeds meer collega’s bijgekomen. Want zo is het wel: ook als bakker kun je niet overal goed in zijn en het levert je steeds meer klanten op waardoor het steeds drukker werd in de zaak.

Als bakker in een winkelcentrum

Nu jaren verder zijn ook wij net verhuisd naar een mooi groot en nieuw winkelcentrum. Waarbij we zin hebben om samen met de slager, groenteman, kaasboertje en drogist dit tot het fijnste en beste winkelcentrum van Hengelo te maken! Om dit te bewerkstelligen kunnen we niet allemaal ons eigen gang gaan maar zullen we ook samen moeten gaan werken.

Onze bakkerij heeft zich in de wijk al wel bewezen en is altijd druk bezocht geweest. Echter wij zijn niet de enige bakkerij in de wijk. Zo zitten er namelijk nog 4 bakkers in de wijk. Vanzelfsprekend hebben wij het lekkerste brood, maar uiteindelijk moeten de wijkbewoners dit natuurlijk wel weten. Wij staan achter ons product, hebben vertrouwen in het brood, maar de klant moet ook hier ook vertrouwen in hebben. Daarnaast hebben wij ook de meeste soorten brood (inmiddels onder andere: bekkenbrood (kadetjes), oedeembrood (wat klam/vochtig), manueel gekneed brood en natuurlijk oud-brood (geriatrie). Door deze verscheidenheid trekken wij zelfs klanten buiten onze wijk. Nu, in het winkelcentrum, hopen wij ook dat er wederom nieuwe klanten komen. Mensen die bij de slager braadworsten hebben gekocht, dienen wij te overtuigen dat deze echt het beste smaken op onze broodjes. Dat gaat niet vanzelf! Daar moeten wij ons best voor gaan doen. En zelfs dit is soms niet genoeg. Ook de bakker moet zich ontwikkelen, onderscheiden en profileren.

Uiteindelijk zal het zo moeten zijn dat iedereen onze bakkerij kent en dat deze goed bekend staat. En niet alleen om het beste brood maar ook om de leuke vitale dames welke het verkopen, de goede service, het assortiment en de mooie winkel. Wel moet er betrokkenheid zijn in de hele bakkerij om dit tot een succes te laten komen.

Regels vs honger

Wat wel vervelend is in deze/onze wereld, is dat wij ons aan enorm veel regeltjes moeten houden. Zo moeten wij tegenwoordig beschrijven wat er in ons brood zit, hoe wij dit brood maken, onderzoek doen naar wat de klant van ons brood vindt en eigenlijk (heel gek) in de gaten houden dat de klant niet te veel brood van ons afneemt, ondanks dat deze ‘honger’ heeft. Hoort erbij, maar is niet wat de bakker het leukst vindt en voor is opgeleid. Natuurlijk gaan wij als bakkerij met de tijd mee en hebben we hier speciaal iemand voor aangenomen. Deze houdt bij hoeveel brood er verkocht is, geeft de bestellingen door, zorgt dat er gist en meel op voorraad is en zorgt zodoende dat wij ons zoveel mogelijk kunnen richten op het bakken van brood.

Ook is er ook ruimte om ook eens te kijken naar nieuwe mogelijkheden. Hiervoor volgen wij cursussen bij gerenommeerde bakkers uit heel Nederland. Dit om ons al goede brood te perfectioneren maar ook om bijvoorbeeld straks saucijzenbroodjes of gebakjes aan de man te brengen.

Uitdaging!

Al met al een hele uitdaging om van ons kleine bakkerijtje te verhuizen naar het grote winkelcentrum. Waar wij er met zijn allen op moeten toezien dat de wij dezelfde gemoedelijke bakker blijven, echter in een heel andere omgeving met al haar kansen en/maar mogelijk ook valkuilen.

Met vriendelijke groet,
Bakker Bas (alias Bas Kompas)

BakkerBas