ZitFit

Steeds meer mensen komen bij een therapeut met een tabletnek of een iPad-rug. Pijnlijke nekspieren, schouder- en rugklachten: het kan allemaal veroorzaakt worden door het gebruik van jouw smartphone of tablet. Uit onderzoek door het Zorgkompas in 2016 blijkt dat al 40 procent van de jongeren tussen de 8 en 18 klachten heeft aan rug of nek.

Maar hoe gebruik je dan je smartphone of tablet het best?

1. Neem een actieve houding aan. Als je staat kun je het beste met je handen je smartphone omhoog brengen ter hoogte van je gezicht. Wanneer je armen, schouders of nek vermoeid aan beginnen te voelen is dit een seintje van je lichaam en kun je een pauze inlassen.
  2. Tablet? Gebruik een standaard en zet de tablet op tafel neer zodat je er op ooghoogte naar kunt kijken.
  3. Las op tijd pauzes in. Stel bijvoorbeeld elk half uur een reminder in voor een korte pauze.
  4. Toch klachten? Doe er wat aan!
    Chronische klachten voorkomen is beter dan genezen. Als je al klachten hebt door veelvuldig gebruik van je smartphone of tablet in een verkeerde houding, blijf dan niet langer met de klachten lopen. Vraag hulp bij Fysiotherapie Kompas. Speciaal voor jongeren is er nu ZitFit, waarbij je in groepsverband werkt aan houdingsverbetering en minder pijn.
Meer informatie?

Wilt u meer informatie over ZitFit, neem dan contact op met Janette Blok, psychosomatisch oefentherapeut Cesar op: 074 – 250 41 34 of via janette@fysiotherapiekompas.nl.

Ma - Vr :  08:00 - 21:00
Za :          10:00 - 15:00